Simpele Ontspan-methode voor Stressvolle Situaties

Er zijn zo veel dingen die onze aandacht vragen, taken die moeten worden afgerond en nieuwe projecten waar je gewoon graag mee wilt beginnen. Het is zo verleidelijk om continu bezig te blijven.

Ontspan oefening simepel

Direct meer Rust door een Simpele Yogatechniek

Je wilt tenslotte tijd met vrienden doorbrengen, goed presteren op je werk, aandacht besteden aan je hobby’s en natuurlijk moet je ook nog af en toe tijd voor jezelf nemen.

Sommige dagen zijn zwaarder dan andere, sommige weken lijken wel voorbij te vliegen en sommige maanden maken we niet eens heel bewust mee! Af en toe denk ik “deed ik niet iets met ontspanning?”. Dus je ziet: zelfs als je dagelijks met yoga en ontspanningstechnieken werkt, vergeet je nog weleens rustig aan te doen.

Gelukkig is er een slimme truc die altijd helpt wanneer je meer wilt ontspannen. Het is echt heel simpel: Breng je aandacht bij de onderkant van je voeten.

Ik kan me voorstellen dat je denkt: “zo simpel kan het echt niet zijn”. Maar geloof me: deze tip staat aan de basis van heel veel ontspantechnieken. Het heeft namelijk allemaal te maken met de verdeling van jouw energie binnen je lichaam.

Het zit zo:

Wanneer we ons druk maken stijgt al onze energie naar boven. Je krijgt een warm hoofd, je hebt je aandacht bij je denken en de hersenen hebben veel energie nodig. W Maar vaak zitten we al ruim voordat er zich een stressvolle situatie voordoet te veel in ons hoofd. Leggen we daar nog meer druk bovenop dan krijgen we een verkeerde verdeling van energie: Je hebt nu bijna al je energie in het bovenste deel van je lichaam zitten.

Om de balans terug te vinden, en zo meer rust te creëren, wil je die energie gaan herverdelen.

De makkelijkste manier om dit te doen is door je aandacht te gebruiken. De universele regel: waar je aandacht heengaat, daar is je energie, komt hier goed van pas.

Wanneer je de aandacht naar je voeten brengt, forceer je jouw energie deels terug te gaan naar het onderlichaam. De energiebalans wordt zo herstelt. Hoe lager je jouw energie hebt zitten, hoe meer geaard je bent. En geaard zijn helpt je rustig blijven in stressvolle situaties.

Voor maximaal effect, is het handig om aan de volgende voorwaarden te denken:

Zorg ervoor dat je beide voeten plat op de grond hebt (ook als je zit)

De druk die je onder je voeten voelt wanneer je ze beide op de grond hebt, helpen je jouw aandacht naar de voetzolen te brengen. Daarnaast zorgt het voor een gelijke verdeling van je energie.

Houd een rechte rug

Spanning in je rug zorgt voor spanning in je hoofd, dus probeer een rechte rug te houden.

Gebruik de uitademing om jouw aandacht bij je voeten te brengen 

Je lichaam ziet iedere uitademing als een soort mini-ontspanning. Wanneer je deze uitademing combineert met het verplaatsen van je aandacht maak je een goeie ontspan-match. Zodra jouw energie meer naar beneden stroomt creëer je meer ruimte in je hoofd. Ontspan, en laat de dingen even voor wat ze zijn. Door daarnaast goed op de ademhaling te letten, en dan in het bijzonder op de uitademing, vul je die nieuwe ruimte met rust.

Wanneer je deze drie voorwaarden combineert weet ik zeker dat je direct resultaat zult zien!

Deze tip zal je vooral helpen in extreem stressvolle situaties waarbij er geen mogelijkheid is om je even af te zonderen. In zo’n geval moet je het doen met wat je op dat moment bij je hebt. Gelukkig heeft het lichaam genoeg functies die kalmte en rust ondersteunen.

Hoeveel stress je ook ervaart, er zijn altijd manieren om meer ruimte in je hoofd te krijgen. Gebruik deze tip eens wanneer je een moeilijk gesprek hebt, of zenuwachtig bent voor een belangrijke afspraak. De rust die je erdoor zult ervaren kun je dan gebruiken voor een positieve kijk op de situatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.